Ο Σύνδεσμος Πολιτισμού Ελλάδας Κύπρου καθιερώνει την ειδική Στήλη ‘Ιδιοχείρως’. Είναι μια ‘θέαση’ του γραφικού χαρακτήρα των ανθρώπων του πολιτισμού – των γραμμάτων, των τεχνών – και των συναφών επιστημών, που ενδεχομένως αποκαλύπτει κάποια άγνωστα ή άδηλα στοιχεία και που αφορούν τον τρόπο συμπεριφοράς ή οργάνωσης του. Δεν είναι γραφολογία, ούτε ψυχολογία, μα ‘μια διαφορετική όψη’. Είναι κάτι ανάλογο όταν αυτός απαγγέλλει κι ακροαζόμαστε τον στόμφο, την υφή ή τη χροιά της φωνής του. Για παράδειγμα, η τάξη στη γραφή του Καβάφη, η σημασία ακόμα και στη στίξη, στην κατανομή των στίχων κ.ά. αποκαλύπτει την οργανωμένη τάξη που είχε ο ίδιος στην προσωπική ζωή, το συγύρισμα του αρχείου του, την ταξινόμηση των μεταφράσεων του έργου του κλπ – όπως άλλωστε αναφέρουν οι βιογράφοι του. Κάτι παρόμοιο μπορεί να λεχθεί και για τη γραφή του Σεφέρη, ασχέτως αν αυτή έχει κλίση ελαφρά δεξιά (σύστημα των σχολείων της Σμύρνης) ενώ του Καβάφη όρθια. Όμοια ήταν η ευταξία του Ν. Καζαντζάκη. Αυτό δεν μπορεί να λεχθεί για την ελικοειδή γραφή του Παλαμά – γράμματα που κλίνουν πότε δεξιά, πότε αριστερά – γραφή που έχουν συνήθως όσοι γράφουν πολλά, με ροή, ταχύτητα, αυθόρμητα κι ελεύθερα. Εντυπωσιάζει η βυζαντινότροπη γραφή του Γιάννη Ρίτσου που στο μυαλό του πρυτάνευαν οι ιδέες της Ρωμιοσύνης και της Παράδοσης, και το ίδιο ακριβώς ισχύει για τον Κύπριο ποιητή Θεοδόση Νικολάου. Απλή και καθαρή η γραφή του Κύπριου ποιητή Κώστα Μόντη. Ωστόσο κάποια σύμφωνα έχουν αιχμές, λες και θέλουν να ‘εξακτινώσουν’ ένα πόνο, ένα παράπονο, μια αγωνία. Ορισμένα εκπέμπουν ένα ιδιαίτερο μήνυμα προς νεαρούς και μεγάλους. Για παράδειγμα, τα γραπτά του Διονύσιου Σολωμού έχουν άκομψο γραφικό χαρακτήρα. Κι όμως ήταν τιτάνια η προσπάθειά του να μάθει Ελληνικά – ήταν ιταλομαθής – και μάλιστα να κάνει τη μεγάλη ανατροπή και να στρέψει τη γραφή του στη δημοτική γλώσσα, αντί στην καθαρεύουσα που πρυτάνευε στις μέρες του. Αυτή η άσχημη γραφή, λόγω έλλειψης άσκησης από την παιδική ηλικία, είναι ιεροποιημένη αφού ο Εθνικός ποιητής τη λάτρεψε κι είπε το διαχρονικό μήνυμα για τη γλώσσα «Μήγαρις έχω άλλο στον νου μου πάρεξ Ελευθερία και γλώσσα;» Ο ΣΠΕΚ πιστεύει ότι με τη Στήλη “Ιδιοχείρως” προσθέτει ακόμα ένα πρωτότυπο μέσο για μια ευρύτερη θέαση του Πολιτιστικού πεδίου Ελλάδας, Κύπρου και Ομογένειας, που καλύπτει το χτες και το τώρα, με προοπτική.

Ιδιοχείρως ΣΠΕΚ - greek handwritting

Ιδιοχείρως ΣΠΕΚ

[/vc_row]